Forecasting: betekenis, uitleg en voorbeelden

3 mins read
person using MacBook Pro

In de snel veranderende wereld van vandaag is het voorspellen van toekomstige gebeurtenissen en trends van cruciaal belang voor bedrijven en individuen. Een term die daarmee te maken heeft, is forecasting. Hoewel het je er misschien aan doet denken, is het niet hetzelfde als evalueren. Je gaat hier namelijk nóg een stapje verder.

In dit artikel onderzoeken we de verschillende aspecten van deze term. We zullen de definitie, het belang en de toepassingen van forecasting bespreken, evenals enkele veelvoorkomende methoden en technieken die worden gebruikt in verschillende domeinen. Zo weet jij of je forecasting ook kan inzetten in jouw bedrijf en hoe je dat dan precies moet aanpakken.

Wat is forecasting?

We starten met de betekenis, of eigenlijk de definitie, van forecasting. In het Nederlands kan je het Engelse woord vertalen naar ‘voorspellen’ of ‘voorspelling’. Met andere woorden: je bent bezig met het maken van schattingen of projecties van toekomstige gebeurtenissen, trends of resultaten. Op deze manier worden organisaties en individuen in staat gesteld om voorbereid te zijn op mogelijke ontwikkelingen. Ook beslissingen die op voorhand dienen te worden gemaakt, vinden plaats op basis van deze voorspellingen.

Een voorbeeld: een bedrijf merkt dat de verkoopaantallen in november uitzonderlijk hoog waren. Er was van alles uitverkocht en een aantal keer werd er ‘nee’ verkocht. Het was het resultaat van het feit dat veel mensen voor de feestmaand alvast cadeaus in huis wilden hebben. Komend jaar zal het bedrijf van te voren meer inkomen, zodat dit probleem kan worden voorkomen.

Het belang van forecasting

Het belang van forecasting kan niet worden onderschat. Het stelt bedrijven in staat om proactief te handelen in plaats van reactief. Dus in plaats van achteraf de problemen te evalueren, wil je voorafgaand al de problemen voorkomen, zodat er ‘niets’ is om te evalueren.

Bedrijven kunnen strategische beslissingen nemen om concurrentievoordeel te behalen, door toekomstige trends en kansen te grijpen. Het zal eveneens bijdragen aan resourceplanning, risicobeheer en het optimaliseren van operationele processen. Uiteindelijk streef je naar:

  • kostenbesparing
  • verbeterede besluitvorming
  • risicovermindering
  • klanttevredenheid

Toepassingen

Forecasting wordt in principe in diverse sectoren en situaties toegepast. Denk aan de zakenwereld, waar je kan inzetting op financiële prognoses, voorraadbeheer en marketingstrategieën. In het maatschappelijke gedeelte van de samenleving kan je wellicht betere denken aan volksgezondheid en het beheer van verkeer. Natuurlijk zijn er nog talloze andere voorbeelden, maar dit begrip zal je met name in de zakenwereld terugvinden. Ben je overigens écht geïnteresseerd in deze term, dan zou je ervoor kunnen kiezen om je erin te specialiseren middels een opleiding.

Hoe werkt forecasting?

In principe ga je bij forecasting aan de hand van statische gegevens, oftewel meetbare informatie dat is uitgedrukt in cijfers, aan de slag om een forecasting op te stellen. Je spreekt hierbij van kwantitatieve gegevens. Je zou in sommige gevallen ook gebruik kunnen maken met de kwalitatieve gegevens, zoals interviews, meningen van experts en focusgroepen. Je kan in ieder geval zoiets als het volgende stappenplan in gebruik nemen:

#1 Vaststellen van de forecasting

Allereerst dien je na te denken wat je eigenlijk met de forecasting wil bereiken. Is het om de verkoopcijfers van volgend jaar te voorspellen of zoek je een manier om de klanttevredenheid omhoog te halen?

#2 Gegevens verzamelen

Als je het ‘probleem’ dat je wil behandelen hebt geïdentificeerd, dan is het zaak dat je de kwalitatieve en kwantitatieve gegevens gaat verzamelen. Bekijk hierbij kritisch welke gegevens je nodig hebt om een voorspelling te doen. Het is niet handig als je veel te veel verzameld waar je niks aan hebt. Dat kost je tijd en moeite die je ook zinvol had kunnen inzetten.

#3 Een analyse

Nu je de gegevens hebt verzameld, is het zaak om een eerste analyse van de gegevens te doen. Je bekijkt hoe gegevens met elkaar in verhouding (kunnen) staan en wat ze je precies vertellen. Er zijn verschillende digitale programma’s die je hierbij kunnen helpen. Je zou ook een expert kunnen inhuren die deze stappen sowieso allemaal voor je doorloopt.

#4 Validatie

De gegevens zijn geanalyseerd en met elkaar in verband gebracht. Vanaf nu is het tijd om een validatie te maken van wat de gegevens je zeggen. Met andere woorden: wat wordt deze zogeheten ‘eindconclusie’ van de forecasting. Je hebt nu duidelijk in beeld wat je de volgende keer kan en moet doen om te voorkomen dat de situatie weer eindigt zoals in het voorgaande jaar.

Let op: het gaat om een voorspelling. Dat betekent dat het niet 1 op 1 staat met wat er in de toekomst daadwerkelijk gaat gebeuren. Maak een forecasting dan ook niet te gedetailleerd, omdat dat simpelweg nooit gaat zeggen wat er exact gaat gebeuren. Of, maak de forecasting wel gedetailleerd, maar weet dat er bepaalde foutmarges in gedachten moet worden gehouden.

Methodieken

Uiteindelijk kies je voor een bepaalde aanpak. Een aanpak die je de stappen van de forecasting verteld. Daarmee bedoelen we niet hetgeen wat we hierboven hebben besproken, maar juist het gebruik van specifieke rekenmodellen en dergelijken. Met de voortdurende technologische vooruitgang en de beschikbaarheid van big data, zal forecasting in de toekomst steeds geavanceerder worden. Complexe patronen en trends worden nauwkeuriger voorspelt. Wel handig dat je daarvoor het ‘juiste mannetje’ in huis hebt.

Conclusie

Forecasting is een essentieel instrument geworden voor zowel bedrijven als individuen om zich voor te bereiden op de toekomst. Het stelt ons in staat om weloverwogen beslissingen te nemen, risico’s te beheren en kansen te benutten. Het gebruik van geavanceerde technologieën zal naar verwachting de nauwkeurigheid en effectiviteit van forecasting verder verbeteren. Op naar een betere toekomst!

Latest from Blog