Niets spannender dan je eigen bedrijf opbouwen, maar veel beginnende onderneemsters onderschatten wat er allemaal bij komt kijken. Een goed product of dienst is natuurlijk de basis, maar hoe krijg je het aan de man en hoe zorg je ervoor dat mensen jouw merk of service daadwerkelijk leren kennen? Lees verder voor een aantal handige tips voor meer naamsbekendheid.
3 Tips voor meer professionele naamsbekendheid
1. Investeer in een goede website
Tegenwoordig valt een website niet meer weg te denken als we het hebben over ondernemen en dat is ook logisch: online bereik je veel meer mensen dan je offline ooit zou kunnen, zolang je natuurlijk een professionele website of webshop opbouwt. Je kan dit gerust zelf doen, maar aarzel niet om er een online marketingbureau voor in te schakelen als je het budget hebt.
Een website fungeert als een soort online visitekaartje, waar nieuwe bezoekers en bestaande klanten informatie vinden over jou persoonlijk, jouw bedrijf en je product of dienst. Als die website daarbij ook nog eens gemakkelijk vindbaar is dankzij SEO-geoptimaliseerde content en doelgerichte online campagnes, is het natuurlijk nog beter.
2. Goed drukwerk is goud waard
Er valt online heel wat te realiseren, maar dat betekent niet dat je offline marketing achterwege moet laten. Professioneel drukwerk, zoals flyers en brochures, dragen bij aan de mond-tot-mondreclame voor je bedrijf en zijn dus ook onmisbaar.
Je kunt bijvoorbeeld opvallende stickers bestellen met eigen ontwerp of mooie visitekaartjes laten maken die perfect aansluiten bij jouw huisstijl. Dergelijke hulpmiddelen kosten vaak niet eens zoveel, maar zorgen er wel voor dat mensen je bedrijf of merk beter leren kennen en ook herkennen.
3. Laat van je horen op evenementen
Onderneemsters moeten gewoon deelnemen aan evenementen en beurzen als ze hun bedrijf een niveau hoger willen tillen. Dergelijke events zijn interessant om verschillende redenen. In de eerste plaats geeft het nieuwsgierige bezoekers of bestaande klanten de kans om jou wat persoonlijker te leren kennen, bijvoorbeeld tijdens een gesprek of een interview.
Daarbij trekken beurzen voor een specifieke branche of niche precies de juiste mensen aan, waardoor de kans erg groot is dat je effectief nieuwe klanten verwerft. Ook in dit geval is het juiste promotiemateriaal onmisbaar. Laat bijvoorbeeld een beachflag bedrukken voor een bedrijvenbeurs op het strand in de zomer of ontwerp banners met je logo en slogan erop. Zo val je meteen op en welke onderneemster wil dat nu niet?