In een zee van bedrijven (en concurrenten) moet je opvallen, maar hoe doe je dat? Of je nu net begint met ondernemen of al jaren meedraait, opvallen blijft een uitdaging. Het geheim? Branding die jouw unieke verhaal vertelt, klanten moeten geraakt worden door jouw aanbod. In dit blog vind je handige tips en tricks om jouw merk dit jaar echt te laten opvallen, zodat jij jouw bedrijf naar een nieuw niveau kan tillen.
Een sterk verhaal
Je wilt klanten aan je binden en dat doe je niet alleen met een goed product of een goede dienst, maar met een goed verhaal. Denk aan je merk als persoon: wat voor persoon ben je? Vriendelijk, open en toegankelijk of juist exclusief en luxueus? Wie jij bent als merk is de basis voor je branding en dat is hetgeen wat klanten onthouden. Wat zijn jouw kernwaarden? Wat onderscheidt jou van de concurrenten? Waarom komen klanten naar jou?
Herkenbaarheid
Herhaling is de sleutel tot succes bij branding. Misschien onthouden klanten je merk niet als ze je één keer hebben gezien, maar als ze jouw merk overal zien, dan wordt je een stuk minder snel vergeten. Dit betekent dat je overal aanwezig moet zijn: van social media tot zoekmachines tot billboards tot bushokjes en noem het maar op. Natuurlijk moet je altijd nadenken over wie je doelgroep is. Een budgetvriendelijke manier om je merk te promoten: producten bedrukken. Je kunt sleutelhangers bedrukken en deze weggeven aan potentiële klanten op een evenement. Iedereen houdt van een cadeautje en zo kun je heel veel mensen bereiken, zonder al te veel moeite.
Ken je klanten
Een van de belangrijkste aspecten van branding is weten wie je klanten zijn. Jouw branding moet namelijk aansluiten op wat je klanten willen en verwachten. Je wilt je klanten het gevoel geven dat je ze begrijpt en dat ze gewaardeerd worden. Het doel is om van je klanten trouwe ambassadeurs te maken die reclame maken voor jouw merk en zo weer nieuwe klanten binnenbrengen. Ook hier kunnen bedrukte producten helpen. Wat dacht je van waterflessen bedrukken als cadeautje voor je loyale klanten? Het zijn die kleine dingen die je klanten laten zien dat ze bij jou echt gewaardeerd worden. Vraag je klanten ook regelmatig om feedback, uiteindelijk wil je een merk dat je klanten aanspreekt. En wie kan je nou beter vertellen wat je klanten aanspreekt, dan je klanten zelf?