Wie vandaag de dag een bedrijf heeft, ontkomt er bijna niet aan om een website te lanceren. Als je online niet kunt worden gevonden dan kost dat in veel gevallen klanten. Misschien dat er nog een uitzondering geldt voor de bakker in het dorp, maar voor veel ondernemers is een website een must. Dan moet je er ook nog voor zorgen dat de ranking bij zoekmachines goed is, want anders levert je website geen orders of opdrachten op omdat mogelijke klanten je niet kunnen vinden.
Een toegankelijke website
Je website moet in de eerste plaats toegankelijk zijn. Een bezoeker moet er snel de weg kunnen vinden. Een bezoeker die na 5 minuten nog steeds niet heeft gevonden wat hij zoekt is waarschijnlijk allang afgehaakt. Een bezoeker moet, zo blijkt uit onderzoek, in maximaal drie klikken kunnen vinden waar hij naar op zoek is. Als dat niet lukt dan is de kans levensgroot dat je bezoeker razendsnel doorklikt naar een andere link in de zoekresultaten. Kortom: je moet goed nadenken over de lay-out van je website en ook over de menustructuur. Pas als je weet hoe die twee zaken eruit komen te zien kun je een website gaan bouwen of hiervoor opdracht geven aan een professional.
Wat is geschikte website content?
Goede content voor een website is informatief en prettig leesbaar voor bezoekers. De teksten bevatten daarnaast de juiste zoektermen die ervoor moeten zorgen dat zoekmachines zoals Google en Bing jouw website hoog in de zoekresultaten zetten als iemand bepaalde termen ingeeft als zoekopdracht. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen, een website die online wordt gezet en waar vervolgens niets meer gebeurt wordt niet populair. Je kunt content optimalisatie uitbesteden aan een tekstbureau. Het bureau zorgt er dan voor dat er regelmatig content wordt geschreven. Dit kunnen blogs zijn met interessante informatie over jouw diensten en producten. Ook herschreven nieuwsberichten over relevante onderwerpen kunnen prima dienst doen als ‘vulling’ voor je website. In deze teksten worden uiteraard zoekwoorden of interne links verwerkt van jouw website.
Zorg voor foutloze content
Niet iedereen is een ster met schrijven. Niet iedereen formuleert moeiteloos goed lopende zinnen. Als schrijven niet je sterkste punt is, besteed het schrijven van teksten voor je website dan uit. Dat is uiteindelijk goedkoper dan dat je het zelf probeert en er heel veel tijd aan moet besteden. Een ervaren tekstschrijver bij Crossphase schudt een tekst over ongeacht welk onderwerp zo uit zijn of haar mouw. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan maar je hebt wel een sterke tekst, aangepast aan de tone of voice van jouw website en zonder taalfouten. Je kunt met een tekstbureau een afspraak maken voor het periodiek leveren van teksten of je kunt per keer opdracht geven. Behalve blogs en nieuwsberichten kan een tekstbureau ook productomschrijvingen maken of teksten voor de homepage of andere pagina’s van je website en deze indien nodig actueel houden.