Kies met een coachopleiding voor een volgende stap in je carrière

woman in teal t-shirt sitting beside woman in suit jacket

Voelt het werk dat je dagelijks binnen je onderneming uitvoert steeds vaker als routine, in plaats van een uitdaging? Of ben je voornemens om vanuit een baan in loondienst over te stappen op het werken aan je eigen eenmanszaak? In beide situaties kan het volgen van een coachopleiding bij NONONS een interessante volgende stap zijn in je carrière. Dat geldt in het bijzonder voor vrouwen die het leuk vinden om anderen te helpen, die een uitdaging zien in het wegnemen van de drempels die mensen zien. 

Het werk van een coach is daarbij zeer divers. Zo kun je aan de slag gaan als bedrijfscoach, waarbij je andere onderneemsters helpt hun doelen te bereiken. Het vormgeven van die doelen kan een grote uitdaging zijn, zeker wanneer het punt op de horizon ver weg ligt. Of denk aan het werk van een loopbaancoach. Je helpt mensen te bepalen wat ze écht leuk vinden en daarin vervolgens de volgende stap te zetten. 

Leer in een kleine groep hoe je coachgesprekken vormgeeft  
Spreekt het werk van een coach je aan? Kies bewust voor een opleiding die je in een kleine groep, bijvoorbeeld van maximaal twaalf cursisten, volgt. Er zijn verschillende Nederlandse organisaties die een professionele coachopleiding aanbieden, waarbij de diverse aspecten van het vak aan bod komen. Denk bijvoorbeeld aan het voeren van een eerste intakegesprek. Wat is de output die je van zo’n gesprek verwacht? Hoe verwerk je deze output in een concreet advies bij volgende coachgesprekken? Wat is de juiste structuur voor zo’n gesprek? Enzovoorts. 

Tip: kijk zelf ook eens naar de coachopleiding van een organisatie als NONONS om een goed eerste beeld te krijgen van de inhoud van zo’n cursus en het resultaat dat deze je oplevert. 

Vaardigheden opdoen in het voeren van gesprekken 
Het kunnen vormgeven van coachgesprekken is een goede start. Houd er echter rekening mee dat het minstens zo belangrijk is om een veilige setting te kunnen creëren, het vormt de basis van ieder gesprek. Pas wanneer een cliënt het gevoel heeft zich in een veilige omgeving te bevinden, zal deze zich durven uiten. Dat laatste is belangrijk om de cliënt van waardevolle coaching te kunnen voorzien. Welke drempels ervaart deze? Waar liggen de kansen om deze drempels gedurende de coachgesprekken weg te nemen? Enzovoorts. Of denk aan het ontwikkelen van een coachende mindset, waarbij luisteren en het stellen van de juiste vragen vooropstaan. 
 

Wellicht ook interessant