Is AI op je zakelijke telefoon een slimme assistent of ethische valkuil?

Steeds meer ondernemers ontdekken de mogelijkheden van AI op hun smartphone. Van het automatisch samenvatten van e-mails tot het genereren van teksten en creatieve ideeën. De digitale assistent lijkt altijd klaar te staan. Maar hoe handig het ook is, er zijn belangrijke vragen die je eerst moet beantwoorden. Mag je AI zomaar gebruiken op je zakelijke telefoon? Welke regels gelden voor jouw bedrijf en je personeel? En waar liggen de ethische grenzen, zeker in sectoren met gevoelige informatie zoals de zorg? 

Ben je ZZP-er dan is het ook zeker relevant om hierbij stil te staan. Maar krijgt je nieuwe personeel een telefoon van de zaak met daaraan een zakelijk telefoonabonnement dan zijn duidelijke instructies noodzakelijk. 

AI op je zakelijke telefoon: hype of handige hulp?

Al onderneemster weet je hoe belangrijk het is om optimaal te communiceren. Het is belangrijk dat je klanten je op elke manier kunnen bereiken, of dat nieuwe klanten je weten te vinden. Heb je een kantoor of eigen werkruimte dan is het belangrijk dat je je klanten fysiek kunt ontvangen, want persoonlijk contact is ook in deze digitale tijd nog heel belangrijk. Daarnaast is online vindbaarheid met een goede website van cruciaal belang en is bereikbaarheid ook belangrijk. Daarvoor is een mobiele telefoon onmisbaar. Maar welk type past het beste bij jouw als zzp-er of ondernemer met personeel. Tot voor kort was de prijs, het model en de data van doorslaggevend belang. Tegenwoordig komt daarbij ook de vraag hoe gebruik ik AI op mijn zakelijke telefoon. Is het een hype of een handige hulp? Ben je op je werk een directieassistent, dan maak ben je misschien bezorgd dat de virtuele assistent jou gaat vervangen en dat je zelf op straat komt te staan.

Mag je AI of je zakelijke telefoon gebruiken?

Bij veel bedrijven staat men in het geheel nog niet stil bij het gebruik van AI. Toch is het gebruik van kunstmatige intelligentie de afgelopen tijd flink toegenomen. In het onderwijs zijn verhitte discussies gaande over het wel of niet toestaan van AI. Binnen het bedrijfsleven lijkt dat nog minder het geval. Toch is het meer dan logisch dat je als dokter of zorgmedewerker geen verslagen laat schrijven door een ai-tool. Want deze apps zijn vaak zelflerend en gebruiken jouw informatie om beter te worden. Deel je dus persoonlijke informatie over cliënten of klanten binnen een ai-omgeving dan worden deze in feite openbaar.

Maak duidelijke afspraken!

Verschaf je je personeel een zakelijk telefoonabonnement, geef er dan meteen een duidelijke handleiding bij wat toegestaan is met ai-apps zowel op een zakelijke telefoon als op bedrijfscomputers. Die regels kunnen per sector natuurlijk anders zijn. Bij ethische beroepen zullen die richtlijnen altijd duidelijk moeten zijn. Een arts deelt geen persoonlijke gegevens, terwijl binnen de chirurgie AI al baanbrekende resultaten haalt.

Routinematige handelingen

Heb je als ondernemer een drukke agenda, dan blijkt de AI-assistent een bijzonder handige hulp te zijn. Rapporten schrijven, presentaties maken, verslagen uitwerken en samenvattingen maken; het kan tegenwoordig allemaal. Misschien ben je als onderneemster geen early-adapter, toch is het relevant om je te verdiepen in de mogelijkheden, zodat je de AI-trein niet mist.

Wellicht ook interessant