Hoe je als vrouwelijke ondernemer zichtbaar wordt zonder te schreeuwen

woman sitting on brown wooden chair while using silver laptop computer in room

Wie werkzaam is als zelfstandige ondernemer of freelancer weet als geen ander dat zichtbaar zijn belangrijker is dan ooit. Maar: ben je geen fan van hard roepen of dagelijks op Instagram vloggen voor een beetje zichtbaarheid? Dan heb je misschien al gauw het gevoel dat je niet tussen het enorme aanbod opvalt.

Gelukkig hoef je helemaal niet dansend in beeld om de aandacht van opdrachtgevers te trekken. Je kunt zichtbaar worden op een manier die bij je past: met rust, strategie en je eigen persoonlijkheid. Hoe freelance opdrachten vinden op deze manier alsnog kan, lees je in dit artikel over zichtbaar worden zonder te schreeuwen.

Wees zichtbaar door middel van een goede website voor je bedrijf

Een van de meest simpele manieren om als onderneemster op te vallen in een verhitte ondernemersmarkt, is door een goede website te laten maken. De website voor je bedrijf is namelijk je online visitekaartje en over het algemeen vaak de eerste plek waar potentiële opdrachtgevers of klanten terechtkomen. Daarom is het ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat je website professioneel is en precies laat zien wie je bent en wat je doet. Dit start met een heldere homepage waarop je kort maar krachtig jezelf omschrijft.

Maak hierbij gebruik van warme en duidelijke taal waarmee je de lezer uitnodigt om verder te lezen. Wat hier ook goed bij past, zijn professionele foto’s waarop je goed zichtbaar bent en die echt bij je passen. Zo’n website kun je gewoon laten maken door een expert, maar het is wel goed om te weten hoe een website die scoort in elkaar zit. Zo’n website moet SEO technisch goed opgebouwd worden, geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik en over kwalitatieve content beschikken.

Maak op een slimme manier gebruik van freelance platforms

Wat daarnaast goed is om te weten, is dat er speciaal voor ondernemers diverse online platforms beschikbaar zijn om zzp opdrachten te vinden. Want, hoewel je met een professionele website echt een goed begin hebt, betekent dit niet meteen dat je zichtbaarheid door het dak gaat. Het is raadzaam om zelf ook actief op zoek te gaan en je bezig te houden met zzp opdrachten vinden. Via de zoekmachine vind je verschillende soorten platforms waar bedrijven oproepjes doen voor het vinden van een freelancer. Op dit soort platforms kun je als ondernemer een profiel aanmaken.

Vertel in je profiel duidelijk wie je bent en wat je aanbiedt en schrijf ook over je toegevoegde waarde in verhouding met andere ondernemers in dezelfde branche. Voeg als het even kan voorbeelden toe van eerder werk, zodat mensen kunnen zien wat je ervaring is. Let wel goed op voor welke platformen je gaat, want niet iedere website is even waardevol. Ook is de concurrentie soms moordend. Ga dus liever voor betaalde platforms dan voor gratis websites, omdat je daar de meeste kans maakt.

Wees ook zichtbaar op sociale media, volledig op jouw manier

Naast het laten maken van een goede zakelijke website met SEO en het gebruikmaken van freelance platforms is het aan te raden om zichtbaar te zijn op sociale media. Niet iedereen vindt het leuk om gedetailleerd bezig te gaan met sociale media. Daarom is het goed om te weten dat je echt niet iedere dag een reel of post hoeft te posten of dat je moet vloggen of zelfs dansen om op te vallen. Het is wel slim om regelmatig aanwezig te zijn op platforms waar jouw doelgroep zit.

Voor de ene ondernemer betekent dit dat Instagram een fijne basis is, terwijl de andere ondernemer meer uit LinkedIn of misschien Facebook kan halen. Wat hierbij belangrijk is, is om jezelf te blijven. Laat bijvoorbeeld zien wat er zoal achter de schermen gebeurt en hoe je aan bepaalde projecten werkt. De meeste bedrijven en dus mensen doen graag zaken met mensen, dus dat is iets wat je goed moet onthouden. Dit kan even lastig zijn, maar je zal zien dat het werkt.

De kracht van reviews: laat anderen over je praten

Tot slot is het fijn om te weten dat je niet zelf constant bezig hoeft te zijn met roepen hoe goed je bent. Sterker nog: dit wordt zelfs enorm afgeraden, omdat je op die manier zeker geen vertrouwen wint van mogelijke klanten. Wat je beter kunt doen, is anderen over je laten praten. Vraag bijvoorbeeld na afloop van een samenwerking of opdracht om een korte review of een aanbeveling van klanten en deel deze review met anderen, bijvoorbeeld op je sociale media of op je website.

Waarom je dit moet doen? Simpel: mond-tot-mondreclame is nog steeds een van de meest krachtige vormen van zichtbaarheid. Daarbij is dit des te prettiger voor iedereen die niet van ‘schreeuwen om aandacht’ houdt. Hoe fijn is het om anderen het promotiewerk voor je te laten doen? Vaak voelt dit ook nog een stuk minder aan als zelfpromotie. Kortom: zichtbaar worden draait echt niet om wie het hardst schreeuwt, ook al lijkt dat soms zo. Freelance opdrachten vinden of zzp opdrachten vinden gaat je zeker lukken met de bovenstaande tips.

Wellicht ook interessant