Besparingen. Dat is een van de meest gebruikte woorden bij ondernemers. En in de regering, maar dat is een heel ander verhaal. Dit artikel richt zich op onderneemsters die op kosten willen besparen. Dat klinkt natuurlijk als muziek in je oren. De inflatie is allesbehalve laag geweest. Die pijn voel je als ondernemer altijd net wat meer dan de doorsnee consument. Maar genoeg getreurd, het is tijd om je vijf goede voorstellen voor besparingen te doen.
Neem meer taken op je
Natuurlijk is het fijn om een boekhouder, HR-afdeling en uitgebreide financiële afdeling te hebben. Alleen werken ze niet op vrijwillige basis voor je. Dat kun je hen uiteraard niet aanrekenen, maar het gevolg is wel dat je behoorlijk wat geld kwijt bent aan salarissen. Het is de overweging waard om zelf meer taken op je te nemen. Je kunt denken aan zaken als de boekhouding, maar ook wat verder kijken. Externe adviseurs kosten klauwen met geld. Maar wat als je zelf een opleiding projectmanagement hebt gevolgd? Opleiders zoals MKPC hebben een ruim aanbod. Zo kun je kiezen voor een complete opleiding of een enkele workshop.
Zorg voor meer efficiëntie
Dit klinkt als een open deur, maar is het niet. Anders had je deze besparing niet nodig. Niet dat het verwijtend bedoeld is, het valt immers niet mee om alle radertjes goed te laten lopen. Bovendien zie je lang niet alle problemen. Voor dit laatste is er een oplossing: de opleiding Lean Six Sigma Black Belt. Dit is een methode voor het organiseren van kwaliteits- en efficiëntieverbeteringen. Lean Six Sigma heeft verschillende niveaus. De zwarte band is net als bij vechtsporten de hoogste graad. Met dit certificaat word je een nog betere onderneemster.
Software voor administratieve taken
In administratieve taken gaat een hoop tijd zitten. Als dit niet je favoriete taak is, ben je zeker niet de enige. Het is een oplossing om er specialisten voor in te huren. Met een eenmalige investering ben je er echter ook. Er is uitstekende software op de markt voor de loonadministratie en voor HR-taken. Zaken zoals het uitbetalen van de salarissen en verwerken van declaraties gaan automatisch. Het gevolg is dat jij meer tijd en daarmee geld overhoudt.
Meer hybride werken
Vanuit huis werken heeft zeker niet alleen maar voordelen. Maar tegenover de nadelen staat dat werknemers productiever worden, een betere balans tussen thuis en werk hebben en ondernemers goedkoper uit zijn. De reiskosten vallen aanzienlijk lager uit. En indirect gaat ook het verzuim naar beneden. Hybride werken is dan ook een mooie kostenbesparing. Je hoeft alleen maar in goede werkplekken voor thuis te investeren.
Ga bedrijfsmiddelen huren
Bedrijfsmiddelen zijn nodig, maar hier hangt een prijskaartje aan. Je kunt de kosten verlagen door ze niet aan te schaffen, maar te huren. Het voordeel hiervan is dat je het huurcontract snel kunt opzeggen zodra je de machine, auto of het apparaat niet meer nodig hebt. Ideaal om kosten te besparen. En je merkt er in het werk niks van.