Dat je online reputatie tegenwoordig vaak als belangrijker wordt beschouwd dan je offline reputatie wordt steeds duidelijker. Vrijwel iedereen maakt gebruik van het internet om even snel iets op te zoeken. Of het nu om een bedrijf gaat waar je iets wilt kopen, een sollicitant die op gesprek komt of je aankomende date, we googelen er met z’n allen wat op los.
In deze blog zullen we proberen je een iets duidelijker beeld te schetsen van wie Lianne Bras eigenlijk is en waarom online reputatiemanagement in deze tijd onmisbaar is. Is je interesse gewekt? Scroll dan gauw naar beneden!
Wie is Lianne Bras?
Lianne Bras, een naam die in de online reputatiemanagement sector geen onbekende is. Sinds 2018 heeft ze samen met haar zakenpartner het bedrijf Sovix opgericht, dat volledig is gericht op online reputatiemanagement. Dagelijks zijn ze bezig met het herstellen van online reputatieschade en het vinden van innovatieve oplossingen.
Haar nieuwsgierigheid heeft haar tot een expert in online reputatiemanagement gemaakt. Met een scherp oog voor mensen en affiniteit met de online wereld, combineert ze innovatieve technieken met haar ondernemersambitie. Ze verdiepte zich in verschillende methoden en bereikte uiteindelijk het punt waarop ze haar ware ambitie kon realiseren.
Het begin van het ondernemerschap
Op jonge leeftijd wist Lianne al dat ze het ondernemerschap aan zou gaan. Met een diploma International Business & Languages op zak, startte ze haar loopbaan. Ze wilde eerst werkervaring opdoen om haar creativiteit te ontwikkelen. Of het nu bij een internationale organisatie was of bij een klein bedrijf, ze was leergierig en doelgericht. Hierdoor had ze meteen de handvatten die nodig waren toen ze de stap zette om voor haarzelf te beginnen.
Door haar uiteenlopende werkervaring heeft ze een schatkist vol vaardigheden verzameld. Toch is er een rode lijn te ontdekken; het heeft altijd te maken gehad met de digitale wereld. Wel is ze een echte mensenmens. “Van nature ben ik een persoon die interesse heeft in de mens. Ook ben ik oplossingsgericht. Dit zijn in mijn ogen ook twee belangrijke aspecten in het werk dat ik doe en uitvoer. Het gaat om de online reputatie van een persoon of bedrijf. Ik maak een vertaalslag van het probleem, naar de wensen en kom vervolgens met de oplossing.”
Waarom ze met Sovix is begonnen? Dat was de manier om oplossingen op eigen wijze te bedenken en te realiseren. Voor Lianne bracht Sovix de belangrijke componenten bij elkaar: de digitale wereld en de mensen. “Ondernemen betekent voor mij ook dat je zelf keuzes kunt maken en de strategie kunt bepalen. Je draagt de verantwoordelijkheid en ziet ook direct het resultaat, dat maakt het leuk.”
Online reputatiemanagement
Hoewel online reputatiemanagement zich op het web afspeelt, begint het vaak bij hetgeen dat offline heeft plaatsgevonden. Wat daar gebeurt, vindt snel zijn weg naar het internet. En je kunt je wel voorstellen hoe sommige verhalen zich als een lopend vuurtje verspreiden.
Online reputatiemanagement gaat precies over wat het woord zegt: het managen van je online reputatie. Echter is de uitvoering minder eenvoudig. De volgorde van berichten die naar voren komen is belangrijk, maar je wilt natuurlijk niet dat ongewenste berichten mee schuiven naar boven.
Online reputatiemanagement is een strategisch proces van beheren, beïnvloeden en monitoren van een aantal acties en werkzaamheden die zorgvuldig worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld gericht worden op het verbeteren van de zichtbaarheid van zoekresultaten, waaronder (bedrijf)websites of sociale media. Aan de andere kant kan het juist gaan om het verwijderen en bestrijden van bepaalde zoekresultaten. Het komt allemaal ten goede van de online perceptie van een individu of organisatie.
Lianne Bras: “Voor ons is betrouwbaarheid een zeer belangrijke factor. Er wordt informatie gedeeld wat persoonlijk kan zijn en waar men last van heeft. Ondanks dat het zich online afspeelt, heeft men er offline net zo veel last van. Juist deze belemmering verhelpen is wat het werk interessant en uitdagend maakt.”